Ärtprotein är ofta underskattat när det kommer till diskussioner kring att träna och bygga muskler. Många tenderar att se på växtbaserade proteiner som ofullständiga. De har inte helt fel, vissa växtbaserade proteiner är inte fullvärdiga proteiner. Ärtproteinet däremot är ett fullvärdigt växtbaserat protein – och här är varför!

Vi kan börja med att titta på aminosyror. Kroppen behöver 9 specifika aminosyror för att fungera och leucine är den aminosyran som är speciellt relaterad till muskelbyggande. Ärtprotein innehåller ungefär 9% viktprocent leucine, och whey protein ungefär 10% viktprocent. Detta visar att människor kan bygga precis lika mycket muskler genom användning av ärtprotein som vanligt whey protein. Leucine är en vital aminosyra eftersom att de hjälper kroppen att absorbera kalcium och hjälper till att stärka kroppen på många sätt. Ärtprotein är dessutom nästan rent protein, det innehåller 85% protein, 7% fett, 3% kolhydrater och 5% vitaminer och mineraler. Ärtproteinet bryts ner långsamt av kroppen vilket gör att du känner dig mättare och kan förbättra din kroppssammansättning över tid. Studier visar på att protein som bryts ner långsamt är bättre för muskelbyggande över tid. Det är också de proteiner som är bra att ta i samband med sänggående, likt man gör med kasein.

För att göra det överskådligt för dig har vi samlat våra 12 “top facts” om ärtprotein:

1. Ärtprotein innehåller mycket leucine!

Ärtprotein innehåller stora mängder leucine. Leucine är, som tidigare nämnt, en vital aminosyra för kroppen. Där finns 9 vitala aminosyror för kroppen, leucine är en av de absolut viktigaste. Leucine är nödvändigt för att kroppen ska kunna bygga stark bindväv som hud, brosk och starkt skelett. Leucine hjälper kroppen att absorbera kalcium, vilket är nödvändigt för att få ett starkt skelett.

Baljväxter är en av de absolut rikaste livsmedlen vad gäller leucine. Om din kost innehåller stora mängder spannmål och låga mängder baljväxter – då är ärtprotein din räddare!

2. Allergisk? Inga problem!

Majoriteten av de proteinpulver du kan hitta i butik innehåller vassle eller kasein. Även om majoriteten av laktosen i vassleproteinet har tagits bort så finns det fortfarande spår av laktos. Om du, likt många andra, är laktosintolerant kan mejeriproteiner göra att du är fast på toaletten ett bra tag.

Ärtprotein är fritt från soja, mejeriprodukter, gluten och nötter vilket innebär – du kan vara allergisk mot allt och ändå använda ärtprotein! Typ.

3. Glutenfritt

Är du glutenallergiker eller bara håller dig till en glutenfri kost? Ärtprotein är naturligt fritt från gluten.

4. Snällt mot magen

Du har väl kanske hört att bönor och baljväxter kan sätta igång magen ordentligt. Ärtprotein kommer från baljväxter men ärtan genomgår en process där majoriteten av fiber och stärkelsen tas bort, det som oftast är anledningen till en uppblåst och gasig mage. Ärtprotein är lättsmält för magen – vet du hur mycket? Hela 94% i smältbarhet! Wow.

5. Höga halter av växtbaserat järn

Järn är en vital mineral som hjälper kroppen att transportera syre genom blodet. Brist på järn kan leda till stora konsekvenser, vilket du enkelt förebygger genom att äta järnrik mat.

Det finns två typer av järn, en som vi finner i animalistiska livsmedel och en som hittar i växtbaserade livsmedel. Ärtprotein är såklart rikt i den växtbaserade sorten, såkallad non-heme.

6. Lågt GMI

Att ärtprotein har ett lågt GMI innebär att det tar längre tid för kroppen att smälta. Med det sagt – det är alltså ett lättsmält protein. En längre matsmältningsprocess betyder att blodsockernivån hålls jämn. Det gör även att du känner dig mätt längre och det kan hjälpa dig att hålla en stabil och hälsosam vikt.

7. Low-carb!

Baljväxter innehåller ofta en hög halt av kolhydrater, i ärtproteinet har dock det mesta av kolhydraterna tagits bort. Detta gör att ärtproteinet är en low-carb proteinkälla.

8. BCAA för dina biceps

BCAA är de aminosyror som kroppen inte kan producera på egen hand. BCAA hjälper till att bygga muskler och stimulerar proteinsyntesen.

Enligt studier av US National Library of Medicin växer muskelmassan i bicep precis lika snabbt om du använder ärtprotein, som om du skulle använda vassleprotein.

9. Ärtprotein + arginin = sant!

Arginin är också en aminosyra som gör gott både för ditt hjärta och muskelbyggande. Ärtprotein innehåller faktiskt 3 gånger mer arginin per gram än vassleprotein. Det ni!

10. FODMAP

FODMAP – fermentable, oligosaccharied, disaccharides, monosaccharides and polyols. Hänger ni med? Låt oss klargöra. FODMAP-mat innehåller vissa typer av kolhydrater och sockeralkoholer som vi absolut vill undvika om vi har IBS-mage. Ärtprotein är väldigt lågt i FODMAP-halter. Väldigt nördigt, va? Vi ber om ursäkt för det, men nu vet ni iallafall!

11. Mega-magnesium

Magnesium är vår bästa vän! Magnesium är involverat i över 600 olika kemiska reaktioner i vår kropp – även I muskelrörelse. Studier visar att magnesium även reparerar DNA och är bra för både hjärt -och hjärnhälsan.

Ärtprotein är en stor källa till magnesium. Med hjälp av vår lilla vän, ärtan, kan vi enkelt konsumera den mängd magnesium per dag som rekommenderas.

12. Mättat fett och kolesterolfritt

Mättade fetter är sämre för hjärtat eftersom att de höjer kolesterolvärdet i blodet. Ett enkelt sätt att reducera mängder mättat fett du konsumerar är att dra ner på animalistiska livsmedel och proteiner, eftersom att mättade fetter nästan bara finns i animalistiska proteiner.

Oavsett vilket mål du har så är det en god idé att byta till ärtprotein. Det är en god och komplett proteinkälla som gör ett gott avtryck på din kropp och generella hälsa. Bortsett från hälsoaspekterna så är det också en av de bästa proteinkällorna av miljöskäl. Det tar vi dock en annan dag. Men för nu – löp och köp i din närmsta butik! Eller ta en lite promenad till ditt kylskåp och häll upp ett glas Sproud. Glöm iallafall inte att kolla in våra recept för en god vegansk frukost, lunch eller mellanmål!